עשר שנים חלפו מאז יוחסה לישראל התקיפה הראשונה במה שמכונה המב"ם, המערכה שבין המלחמות, מול איראן ובנות בריתה. בשנת 2013 בחסות מלחמת האזרחים בסוריה, זיהו במערכת הביטחון כי בחסות משלוחי הנשק והכוחות ששלחה איראן כחלק מהמאמץ המשותף עם הכוחות הנאמנים למשטר אסד, זולגים גם אמצעי לחימה מתקדמים לידי חיזבאללה. 

תכלית התקיפה הראשונה, על פי הערכות שונות, הייתה לפגוע במשלוח של מערכת הגנה אווירית שהייתה אמורה להגיע לידי חיזבאללה. בהמשך התפתחה התקיפה הבודדת לשיטת פעולה. בשנים הראשונות למב"ם, ישראל שמרה על עמימות בנוגע לתקיפות אלה, וגם הסורים והאיראנים לא התייחסו לכך. באותן שנים ישראל הלכה והגבירה את היקף הפעילות והתקיפות שיוחסו לה כנגד מטרות איראניות בסוריה ובאזורים נוספים במזרח התיכון.  

מחאת החיג'אב: ביתו של חומייני הוצת באיראן (רויטרס)

במלאת שלוש שנים לחיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר, על ידי האמריקאים, העמדה הרווחת במערכת הביטחון הישראלית היא כי ניתן להגביר את הלחץ שמופעל על איראן במזרח התיכון גם באמצעות פגיעה בפעילים ובכירים במשמרות המהפכה שלהם תפקידים שונים במאמצי ההתבססות של איראן במרחב ובפרויקטים צבאיים בתחומים שונים. הפגיעה גם עשויה להגביר את הלחץ על איראן בתג המחרי שהיא תשלם בסוריה.

במערכת הביטחון סבורים כי פעילות מב"ם, בעיקר בסוריה, שיבשה את התוכניות של איראן להציב כוחות ויכולות משמעותיים הרבה יותר על אדמת סוריה כחלק ממוכנות למלחמה מול ישראל ביום פקודה וכן שפעילות זו פגעה בצורה משמעותית בקצב ההתקדמות של חיזבאללה בפרויקט הטילים המדויקים ובקצב ההצטיידות של חיזבאללה במערכות נשק מתקדמות.

במערכת הביטחון אומנם מוטרדים מהקשרים שהולכים ומתהדקים בין רוסיה ואיראן על רקע המלחמה באוקראינה, אך סבורים כי אין בכך כדי לפגוע בחופש הפעולה של ישראל בסוריה. גם אם תגביר ישראל את פעילותה, כאשר ברקע מנגנון התיאום האווירי בין הצבאות שתכליתו למנוע חיכוך בין הצבאות פועל כרגיל.

על רקע כניסתו של שר הביטחון יואב גלנט והכניסה לתפקיד בקרוב של הרמטכ"ל הנכנס הרצי הלוי, סוגיית המשך המדיניות של ישראל עשור למב"ם היא אחת המרכזיות למערכת הביטחון והאם יש צורך לבצע בה שינויים. העמדה המובילה כאמור במערכת הביטחון גורסת כי ניתן לעלות מדרגה במערכה במב"ם מול איראן, זאת כאשר בשנים האחרונות לצד התקיפות המיוחסות לישראל ננקטת זהירות בכל הנוגע לפגיעה באנשי צבא או יועצים איראניים.

בתוך כך, האלוף הלוי, בתיאום עם הרמטכ"ל רא"ל כוכבי, החליט למנות את תת־אלוף דניאל הגרי לתפקיד דובר צה״ל. הגרי כיהן בעברו, בין היתר, כמפקד שייטת 13, היה ראש לשכתו של בני גנץ, וכן עבד כעוזרו של הרמטכ"ל ה־21, גדי איזנקוט.